x2000-TågUppdrag 3: Tur & Retur

Uppdraget går ut på att planera en framtida långresa så att påverkan på klimat och miljö blir så liten som möjligt. Resor över 10 mil räknas som långa resor. KlimatPiraterna fick en checklista med sju knep för att resa mer klimatsmart.

Ladda ner uppdraget i pdf:
Uppdrag 3 Tur & Retur

Läs om KlimatPiraternas långresor och hur de ändrade sin pendling här:
Resor -resultat uppdrag 3 och 5

Se bilderna från evenemanget här:
MedvetnaVals Fotogalleri

Klimatprofil visar resornas klimatpåverkan

Det går att räkna fram hur stor klimatpåverkan resorna i ett hushåll har. I ett diagram visas påverkan för bilresor, flyg samt buss och tåg.

Läs mer om klimatprofiler och se diagrammen här:
Klimatprofiler

Läs om hur det gått för KlimatPiraterna här!

_______________________________________________________________________

Ylva Larsson –Planera en långresa

Vi valde att som vår långresa åka till Bokmässan i Göteborg. Vi reste dit med tåg, både för miljöns och för bekvämlighetens skull. Eftersom vi bor i stan i Falun promenerade vi lätt till stationen, och väl framme i Göteborg promenerade vi alternativt tog spårvagn.

På tåget serverades ekologiskt te och kaffe som vi fikade i kombination med medhavda smörgåsar.

Vi bodde i Göteborg från fredag till söndag och sökte hemma på Internet efter miljövänliga hotell. Efter lite funderande valde vi Scandic. Hotellet har uttalad miljöpolicy kring det mesta från personalens kläder (ekologisk bomull), barens utbud (flertalet KRAV-märkta viner), tvätt av lakan och handduk (bara vid behov), duschtvål (inga engångsförpackningar) och frukostbuffé (ekologiska produkter). Till och med nyckelkorten hade ett miljötänk, de var gjorda av björk i stället för plast.

Bokmässan

På bokmässan lyssnade vi på flera föredrag och köpte böcker. I ett rum fanns en ”Bokbytarsoffa”, där man fick byta sina redan lästa böcker mot andra begagnade. Det var inget vi visste i förväg så vi hade inga inbytesböcker med oss, men kanske nästa gång? Vi satsade istället på de nyutkomna böckerna och handlade ganska många sådana. Positivt var att många bokförlag använde tygkassar i stället för plastkassar men frågan måste ändå ställas, hur många tygkassar behöver man?

Liten insats att göra resa klimatsmart

Vår erfarenhet är att med små medel och ganska liten insats kan man göra en resa klimatsmartare. Vi reste med tåg och spårvagn, bodde på ett hotell med miljötänk, drack ekologiskt vin på kvällarna, köpte böcker vi verkligen ville ha av författare vi beundrar och åt färsk fisk från västkusten.

Ylva Larsson

_______________________________________________________________________

Familjen Möller-Skogs Norrlandsturné!

En bröllopsinbjudan blev startskottet för vår semesterplanering. Bröllopet skulle hållas i Norrmjöle, söder om Umeå. När vi ändå skulle resa så långt gällde det att kombinera detta med andra aktiviteter. På vägen norrut kunde vi bo hos vänner i Sandslån, Kramfors. Jag lyckades dra ihop mitt gamla tjejgäng från studietiden i Umeå. Då var vi 4 tjejer, men med familjer är vi nu 19 personer. Vi bokade in oss på campingen i Vindeln. Efter det ett besök hos en arbetskamrat till Uno i Åsele, och sen en härlig avslutning i släktstugan i Vålådalen i Jämtlandsfjällen. En 2,5 veckors lång Norrlandsturné!Familjen Möller Skog på Norrlandsturné till stranden

Att göra resan med tåg skulle var omöjligt med tanke på 4 barn, packning och många byten av färdmedel, flera mitt i natten. Grundpriset på tåg- och bussbiljetter som inte gick att boka om skulle bli ca 9000 kr. Vi skulle missa flera möten med våra vänner som vi sällan träffar.

Familjen Möller Skog på Norrlandsturné på äventyr

Klimatpirater på äventyr

Vi packade vår 7-sitsiga Renault Espace och drog norrut. Vi tog det som en utmaning att köra bilen sparsamt. Lyckades få ner den i bränsleförbrukning till 0,76 l/mil trots att den var fullastad med hela familjen och packning. Resan blev ca 200 mil och bränsleförbrukningen ca 150 l. Kostnaden för bensin blev mindre än 2000 kr.

Vad gjorde vi klimatsmart under resan?

Familjen Möller Skog på Norrlandsturné Toppbestigning
Bodde hos vänner och i campingstugor.
Använde porslin när våra vänner ville ha engångstallrikar och plastbestick.
Badade ute i stället för att duscha.
Valde bort längre bilutflykter på resmålen.
Lagade egen mat och kunde välja ekologisk och närproducerad, säsongsanpassad mat.
Bakade eget bröd.
Drack ofta vatten till maten.
Körde bilen sparsamt.

Hemma drog vi ur sladdar och stängde av strömbrytare till allt utom kyl, frysar och bergvärmepump.
Vi satte ut krukväxter och plantor från växthuset i skuggan i trädgården så de skulle behöva vattnas så lite som möjligt.
Vi avbeställde tidningarna så de inte skulle ligga på hög utan att bli lästa.Familjen Möller Skog på Norrlandsturné

Familjen Skog

_______________________________________________________________________

x2000-Tåg

Uppdrag 3 Tur & Retur

Falu Energi & Vatten AB:s elbil, en Think City Den1 juni inleddes uppdrag 3 med att de som ville fick prova att köra eller åka elbil. Elbilen ägs av Falu Energi & Vatten AB. Kvällen fortsatte sedan med fika på Borlänge bibliotek och en tävling för KlimatPiraterna. De fem vinnarna fick ett ”Sommarkort” att resa för under tre dygn någon gång under sommaren. Vinnarna blev Ebba Åslund, Evelina Bergqvist Blohm, Ylva Adolfsson, Anneli Jonsson och Torsten Dicander. Läs mer om tävlingen och ”Sommarkortet” längst ner på sidan!

Föreläsningar på temat framtida transporter hölls av Jarl Hammarqvist från WSP och Lars-Åke Skjöld som är projektledare för ett elbilsprojekt i Gävle. Diskussion uppstod om hur vi egentligen kommer att resa i framtiden, kommer vi att resa alls? Även drivmedel diskuterades, kanske kommer framtidens bilar kunna drivas av många olika kombinationer av förnyelsebara bränslen? Det kommer hur som helst inte komma fram en lösning som passar alla, utan vi måste själva göra medvetna val och anpassa vårt resande.
Ladda ner Lars-Åkes Skjölds presentation om drivmedel som pdf: Framtida drivmedel

Uppdraget

Kvällen avslutades med att KlimatPiraterna fick Uppdrag 3 – Tur & Retur. Uppdraget går ut på att planera en framtida långresa så att påverkan på klimat och miljö blir så liten som möjligt. Resor över 10 mil räknas som långa resor. KlimatPiraterna fick en checklista med sju knep för att resa mer klimatsmart.

Ladda ner uppdraget här:
Uppdrag 3 Tur & Retur

Klimatprofiler

Åtta veckor vintern 2010 samlade KlimatPiraterna kvitton och data till klimatprofiler. Utifrån det materialet beräknades det hur mycket utsläpp av CO2e som deras resor orsakade den perioden. Resultatet visas som diagram ”klimatprofiler”.

Läs mer och se diagrammen här:
Klimatprofiler

Klimattips för bilresor och semester

På minplanet.se finns många bra checklistor med saker att fundera lite extra över bland annat när det gäller transporter och hur vi reser. Följ länkarna nedan!

Minplanets tips till bilister:
Klimattips när du bilar.

Minplanets semestertips:
Klimattips för semestern.

Genom att tillämpa sparsam körning när du kör kan du spara 4-10 procent i bränsleförbrukning, eller mer! För en vanlig bilist betyder det 500-1500 kr per år. Trafikverket har en snabbkurs i sparsam körning på hemsidan.

Kurs i sparsam körning: 
Snabbkurs i sparsam körning

_______________________________________________________________________

Uppdrag 3: Vinnarna i tävlingen

Tävlingsfrågan vid uppdrag 3 ”Tur & Retur” löd: Ebba Åslund i Falun
”Hur stora utsläpp i kg CO2 orsakade KlimatPiraternas bilåkande under de 8 veckor som insamling av kvitton och data till deras klimatprofiler pågick?”

Vinnaren blev Ebba Åslund. Med sin gissning på 10 000 kg låg hon närmast svaret: 10 809,06 kg. Grattis Ebba! Evelina Bergqvist Blohm gissade näst bäst, tätt följd av Ylva Adolfsson, Anneli Jonsson och Torsten Dicander.
Alla fem fick varsitt ”Sommarkort” som pris.

SommarkortetSommarkortet

De sommarkort KlimatPiraterna vann gäller för en familj, max två vuxna och tre barn/ungdomar i tre dygn. Värde 500 kronor.
Kortet gäller från Idre i norr till Vättern i söder, för resor med Tåg i Bergslagen/ Tågkompaniets tåg (ända ner till Motala och Mjölby) samt med bussar i Dalarnas, Västmanlands och Örebro län samt i Gästrikland. Bakom kortet står Tågkompaniet, Tåg i Bergslagen, Dalatrafik, Västmanlands lokaltrafik, Länstrafiken Örebro och X-trafik. Kortet gäller ej på X-tåget.