Resor -resultat

Torsten foto från Klimatresnären på GotlandHär finns resultat totalt för resor.

Redovisningar och resultat Uppdrag 3 Tur & Retur KlimatPiraternas berättelser om långa resor.

Resultat Uppdrag 5 Pendlingsresor.

Till redovisningar Uppdrag 3 Tur & Retur
(långa resor)

Till resultat Uppdrag 5 Pendling _______________________________________________________________________

För bil- och flygresor har minskningen varit stor efter året då KlimatPiraterna fått sina 12 uppdrag. Två av uppdragen gick ut på att minska sina utsläpp av växthusgaser för resor. KlimatPiraternas resor medförde i genomsnitt utsläpp av 1721 kg CO2e per person/år vid första mätningen år 2010. Ett år senare har gruppen sänkt sina utsläpp med 16,4 % till 1439 kg CO2e per person/år.
Det är ett bra resultat!

Som jämförelse kan det vara bra att veta att medelsvenskens utsläpp för resor är knappt 30 % av de 8 ton växthusgaser en privatperson släpper ut per år. Offentlig service, ca 2 ton per person/år ej inräknat, tas det med är utsläppen totalt ca 10 ton per person/år. I våra jämförelser ingår bara de utsläpp en person enkelt kan påverka själv. I genomsnitt är utsläppen för resor då ca 2,3 ton CO2e kg per person/år i Sverige. Jämför med KlimatPiraternas utsläpp av ca 1,5 ton CO2e för resor per person/år.

Källa för för uppgift om medelsvenskens utsläpp av växthusgaser för resor:
MiljömålsPortalen: Miljömål -Klimat – utsläpp av växthusgaser

Diagram KlimatPiraternas utsläpp av växthusgaser för resor

Resor klimatpåverkan för KlimatPirater
Resor klimatpåverkan tabell

Ladda ner diagram och tabell här:
Klimatpåverkan från KlimatPiraternas resor

I diagrammet ovan visas klimatpåverkan för resor per person i genomsnitt för 19 hushåll, tillsammans 63 personer. Vi räknar med alla personer i hushållen, oavsett ålder.

Till vänster finns jämförelse i siffror på KlimatPiraternas utsläpp av växthusgaser för olika resesätt. Klicka på tabellen för att se tabell och diagram som pdf.

Resor med buss och tåg orsakade bara utsläpp av 3 kg CO2e per person/år 2010 för KlimatPiraterna. Denna lilla mängd syns knappt i diagrammet. KlimatPiraterna åkte 15 gånger mer buss och tåg år 2011, utsläppen blev då 45 kg CO2e per person/år. Att det är så små utsläpp beror på att buss och tåg orsakar små mängder växthusgas per person och kilometer.

För bil- och flygresor har minskningen varit stor efter året då KlimatPiraterna fått sina 12 uppdrag. Två av uppdragen gick ut på att minska sina utsläpp av växthusgaser för resor.
Se detaljer i diagram och tabell.

Till sidans början: Resor -resultat

Till resultat Uppdrag 5 Pendling

_______________________________________________________________________

x2000-TågUppdrag 3 Tur & Retur -resultat

KlimatPiraternas uppdrag gick ut på att planera en framtida långresa så att påverkan på klimat och miljö blir så liten som möjligt.
Allt över 10 mil räknas som långa resor.

Läs uppdraget här:
Uppdrag 3 Tur o Retur pdf

Gå till sidan för uppdraget:
Sida Uppdrag 3 Tur&Retur

Nedan kan du läsa om klimatsmarta långa resor!

Bröllop och påsksemester

Johannes Paulsson, Christina Landén och Ingrid Landén, 2 år på långresa. Våran långresa gick till Göteborg, där ett bröllop kombinerades med påsksemester. Vi tog tåget ner, det tar mellan 5 och 6 timmar beroende på byten men resan är fin och vi hade matsäck och böcker med oss.

I Göteborg bodde vi i mina (Christinas) föräldrars lägenhet i Majorna, en mycket trevlig stadsdel där det på senare år ploppat upp ett ekologiskt bageri, dito barnklädesaffär, kvartersbutiker med ägg, kött, fisk, ost och annat från matproducenter i västsverige. Till och med den gamla utskällda Konsumbutiken med sina vissna grönsaker och sura personal har blivit riktigt trevlig att handla i, tack vare det stora ekologiska utbudet. Vansinnigt trångt är det dock fortfarande…

Med en tvååring behöver man inte hitta på massa avancerade saker och med världens finaste innergård. Där fanns gungor, sandlåda och gårdskatten Nisse utanför dörren var det inte svårt att hålla sig sysselsatt. Ingrid blev så förtjust att hennes första ord på morgonen var ”Ut!”. Vi träffade så klart vänner, tog spårvagnen till andra sidan stan eller gick till Slottsskogen och tittade på sälar och pingviner.

Våran resa var lyckad på många vis, även ur klimathänsyn. Själva resan, boendet, aktiviteterna och till viss del maten var klimatsmart(det blev en del påskgodis). Och bröllopet var jättefint!
Christina Landén

Ylva Larsson –Planera en långresa

Vi valde att som vår långresa åka till Bokmässan i Göteborg. Vi reste dit med tåg, både för miljöns och för bekvämlighetens skull. Eftersom vi bor i stan i Falun promenerade vi lätt till stationen, och väl framme i Göteborg promenerade vi alternativt tog spårvagn.

På tåget serverades ekologiskt te och kaffe som vi fikade i kombination med medhavda smörgåsar.

Vi bodde i Göteborg från fredag till söndag och sökte hemma på Internet efter miljövänliga hotell. Efter lite funderande valde vi Scandic. Hotellet har uttalad miljöpolicy kring det mesta från personalens kläder (ekologisk bomull), barens utbud (flertalet KRAV-märkta viner), tvätt av lakan och handduk (bara vid behov), duschtvål (inga engångsförpackningar) och frukostbuffé (ekologiska produkter). Till och med nyckelkorten hade ett miljötänk, de var gjorda av björk i stället för plast.

Bokmässan

På bokmässan lyssnade vi på flera föredrag och köpte böcker. I ett rum fanns en ”Bokbytarsoffa”, där man fick byta sina redan lästa böcker mot andra begagnade. Det var inget vi visste i förväg så vi hade inga inbytesböcker med oss, men kanske nästa gång? Vi satsade istället på de nyutkomna böckerna och handlade ganska många sådana. Positivt var att många bokförlag använde tygkassar i stället för plastkassar men frågan måste ändå ställas, hur många tygkassar behöver man?

Liten insats att göra resa klimatsmart

Vår erfarenhet är att med små medel och ganska liten insats kan man göra en resa klimatsmartare. Vi reste med tåg och spårvagn, bodde på ett hotell med miljötänk, drack ekologiskt vin på kvällarna, köpte böcker vi verkligen ville ha av författare vi beundrar och åt färsk fisk från västkusten.

Ylva Larsson
_______________________________________________________________________

Familjen Möller-Skogs Norrlandsturné!

En bröllopsinbjudan blev startskottet för vår semesterplanering. Bröllopet skulle hållas i Norrmjöle, söder om Umeå. När vi ändå skulle resa så långt gällde det att kombinera detta med andra aktiviteter. På vägen norrut kunde vi bo hos vänner i Sandslån, Kramfors. Jag lyckades dra ihop mitt gamla tjejgäng från studietiden i Umeå. Då var vi 4 tjejer, men med familjer är vi nu 19 personer. Vi bokade in oss på campingen i Vindeln. Efter det ett besök hos en arbetskamrat till Uno i Åsele, och sen en härlig avslutning i släktstugan i Vålådalen i Jämtlandsfjällen. En 2,5 veckors lång Norrlandsturné!Familjen Möller Skog på Norrlandsturné till stranden

Att göra resan med tåg skulle var omöjligt med tanke på 4 barn, packning och många byten av färdmedel, flera mitt i natten. Grundpriset på tåg- och bussbiljetter som inte gick att boka om skulle bli ca 9000 kr. Vi skulle missa flera möten med våra vänner som vi sällan träffar.

Familjen Möller Skog på Norrlandsturné på äventyr

Klimatpirater på äventyr

Vi packade vår 7-sitsiga Renault Espace och drog norrut. Vi tog det som en utmaning att köra bilen sparsamt. Lyckades få ner den i bränsleförbrukning till 0,76 l/mil trots att den var fullastad med hela familjen och packning. Resan blev ca 200 mil och bränsleförbrukningen ca 150 l. Kostnaden för bensin blev mindre än 2000 kr.

Vad gjorde vi klimatsmart under resan?

Familjen Möller Skog på Norrlandsturné Toppbestigning
Bodde hos vänner och i campingstugor.
Använde porslin när våra vänner ville ha engångstallrikar och plastbestick.
Badade ute i stället för att duscha.
Valde bort längre bilutflykter på resmålen.
Lagade egen mat och kunde välja ekologisk och närproducerad, säsongsanpassad mat.
Bakade eget bröd.
Drack ofta vatten till maten.
Körde bilen sparsamt.

Familjen Möller Skog på Norrlandsturné
Hemma drog vi ur sladdar och stängde av strömbrytare till allt utom kyl, frysar och bergvärmepump.
Vi satte ut krukväxter och plantor från växthuset i skuggan i trädgården så de skulle behöva vattnas så lite som möjligt.
Vi avbeställde tidningarna så de inte skulle ligga på hög utan att bli lästa.

Familjen Skog ______________________________________________________________

Till sidans början: Resor -resultat

Till redovisningar Uppdrag 3 Tur & Retur (långa resor)
_______________________________________________________________________

Uppdrag 5 Pendling -resultat

Uppdraget gick ut på att prova pendling (arbetsresor) med mindre klimatpåverkan om det är möjligt. I uppdraget skulle minst en av de vuxna i hushållet utgå från det resesätt de vanligen använder. Under två testveckor provades sedan färdsätt som ger mindre påverkan på klimat och miljö.

KlimatPiraterna skulle anteckna i en resedagbok hur de vanligen pendlar en vecka, från & till vilka platser, hur långt och tiden det tog. I två veckor skulle de sedan prova på klimatsmart pendling.

Läs uppdraget här:
Uppdrag 5 Pendling pdf

Resedagboken till uppdrag 5 här:
Resedagbok pdf

Gå till sidan för uppdraget:
Sida Uppdrag 5 Pendling

Så här genomförde 14 hushåll uppdrag 5 Pendling. De är tillsammans 39 personer, varav 15 är barn eller ungdom. Tre hushåll har redovisat med en berättelse i stället för Resedagbok. I tre hushåll är man pensionärer och pendlar inte. Ett hushåll höll precis på att flytta och samtidigt var en vuxen föräldraledig så uppdraget gick inte att göra. I ett hushåll går man alltid till och från arbetet och ser inte vad man kan göra mer. Nedan visas hur KlimatPiraterna pendlat hittills och hur det blev när de provade sätt att resa som ger mindre utsläpp av växthusgaser (CO2).
Klicka på bilden för att se den större.

Resultatet är framräknat från 14 stycken Resedagböcker. Uppdraget gick ut på att först fylla i hur man hittills pendlat under en vecka. Under två veckor skulle KlimatPiraterna sedan prova färdsätt som ger mindre utsläpp av växthusgaser.

Enligt Resedagböckerna pendlade KlimatPiraterna tidigare så här: Sex hushåll pendlar per bil, totalt 56 stycken bilresor på en vecka. Två hushåll åker buss ibland, det blev 6 bussresor denna vecka. Fyra personer cyklar regelbundet och tre personer cyklar ibland. Fyra personer går oftast till och från arbetet.

Utsläppen minskade med 73 %

Mikael & Cecilia Källman Back på Främby Udde i FalunAv Resedagböckerna har vi räknat fram att KlimatPiraterna minskade utsläppen av CO2 med 73 % när de provade ”klimatsmart” pendling under två veckor. Som jämförelse har vi räknat resultat per vecka.
Bilresorna minskade. Fyra hushåll körde bil vid 13 tillfällen. Pendling per buss ökade. Personer från tre hushåll gjorde tillsammans 15 resor. 13 personer från nio hushåll cyklade totalt 78 gånger på en vecka. Åtta personer från sex hushåll gick till och från jobbet tillsammans blev det 37 gånger.

14 hushåll bantar 3,4 ton CO2 på ett år

Tillsammans har 14 hushåll minskat sina utsläpp av CO2 med 85 kg per vecka för pendlingen. Räknat på 40 årliga arbetsveckor blir det 3,4 ton CO2/år. Samtidigt har KlimatPiraterna fått mer motion, och det är bra för hälsan. Pendling med buss, att gå eller cykla lämnar mer pengar kvar i plånboken. Förutsättningen är självklart att det går att pendla så. Busslinjerna når inte överallt. _______________________________________________________________________

Ett e-brev projektledaren:
Hej Anders!
Vi ses ikväll, men jag tänkte uppdatera dig om våra aktiviteter. Jag har inte skickat någoting angående Uppdrag 4 Fritid och 5 Pendling eftersom vi inte har bil, alltså är de flesta av våra fritidsaktiviteter och pendelresor klimatsmarta. Vi bor tio minuters promenad från jobbet. Det kan bara bli klimatsmartare om vi går barfota. Vi försöker till och med att alltid ta färjan och åka tåg så mycket som möjligt på semestern och även vid arbetsresor. Alltså finns det något mer att skriva till uppdragen?

MVH, Megan Case _______________________________________________________________________
Till sidans början: Resor -resultat

Till redovisningar Uppdrag 3 Tur & Retur (långa resor)

Till resultat Uppdrag 5 Pendling